Friday 7 February 2014

Kenapa kita perlu ambil suplemen?

Penting sangatkah suplemen ni? Sebab org yg makan atau xmkn suplemen pn, kalau tuhan nk beri sakit, sakit jugak.. Tp tubuh badan kita ni kan amanah Allah. Kena jaga elok2. Makan suplemen dikira sebagai salah satu cara untuk kita jaga amanah ni sebaik2nya.

Kenapa kita perlu ambil suplemen?

-Kita sering t'dedah t'hadap pencemaran alam sekitar & radikal bebas yg menjejaskan kesihatan badan.
-Badan kita memerlukan dos yg lebih tinggi bg sesetengah nutrien. Hakikatnya, nutrien hanya boleh didapati drpd pemakanan. Vitamin dari pemakanan tidak mencukupi bg kesan pencegahan penyakit dan anti penuaan.
-Buah2an dan sayur2an mungkin t'jejas & t'cemar akibat racun serangga atau bahan kimia yg lain. Penggunaan baja sintetik & racun perosak mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.
-Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan & penyediaan.
-Mengamalkan gaya hidup yg tidak sihat seperti kurang bersenam atau kurang bersukan, merokok, tidur lambat, stress, sibuk & sebagainya menyebabkan kurangnya penjagaan diri & mengakibatkan masalah kesihatan.
-Rutin pemakanan kebanyakan rakyat Malaysia yg tidak hiraukan diet yg seimbang.
-Gangguan penyerapan nutrien dari makanan, akibat dari pengambilan kafein, gula & garam berlebihan, kolesterol dan lemak telah mengurangkan simpanan mineral dan mengganggu penyerapan mineral.
-Kehilangan nutrien dalam makanan, terutamanya di kedai makan, restoran makanan segera & sebagainya.
-Kurangnya penyediaan makanan sihat di rumah.-Persekitaran yg tercemar & imunisasi yg lemah akibat kekurangan mineral & vitamin telah menyebabkan diri mudah dihinggapi penyakit.

Sebab tu la di zaman millenium ni kita bukan sekadar kena jaga mknn kita. Tp lebih drpd tu kita kena tambah nilai sikit kualiti kesihatan kita dengan makanan tambahan.



Siti Norhana
Shaklee ID: 1080096
hanaqillaone@gmail.com
No.Tel : 013-2264738

0 comments:

Post a Comment