Monday 10 November 2014

Tips Melegakan Bengkak Susu

 TIPS MELEGAKAN BENGKAK SUSU
 
Bengkak susu amat menyakitkan. Siapa yang dah rasa tau bagaimana sakitnya. Boleh sampai demam-demam la dibuatnya.huhu. Paling MENAKUTKAN ada yang siap kena operation untuk buang lemak tu.
 

 

Faktor terjadinya bengkak susu
  1. Susu yang terhasil melebihi keperluan bayi. Biasanya, bayi yang baru lahir, kurang menyusu, jadi ibu perlulah keluarkan susu (pam) untuk mengelakkan bengkak susu.
  2. Bayi menyusu atau 'melekap' dengan teknik yang salah. Bila, bayi tidak melekap dengan betul, susu tidak dapat dikeluarkan habis. Jadi, sisa-sisa susu yang tertinggal inilah yang akan menyebabkan bengkak susu
  3. Pemakaian bra yang salah saiz menyebabkan ia tidak boleh menampung breast dengan baik.
Di atas adalah beberapa faktor yang boleh membawa kepada berlakunya bengkak susu. Cubalah elakkan sedaya yang mungkin, tapi jika ia terjadi juga, boleh cuba tips di bawah ni.
Tips melegakan bengkak susu
  • Tuam breast dengan tuala/air suam. Tuam di kawasan bengkak sehingga bengkak berkurangan
  • Apabila bengkak berkurangan, bolehlah urut perlahan-lahan dari atas hingga ke puting. Ini bagi merangsang susu untuk mengalir dengan baik dan memulihkan semula liang susu yang tersumbat.
  • Apabila susu mula keluar dan rasa sakit semakin kurang, boleh la pam susu/bagi baby minum sehingga breast kosong
  • Ada juga petua orang tua-tua supaya menyikat breast dengan sikat rambut dari atas hingga ke puting untuk melancarkan pengaliran susu untuk keluar. Liza pun pernah buat ni, senang dan efektif jugak. Hehe
  • Pengambilan suplement seperti Shaklee. Lecithin dapat mengelakkan berlakunya aliran susu tersumbat (duct) sekaligus mengurangkan risiko bengkak susu. 
Ramai yang tahu, makan Lecithin elok untuk kuruskan badan. Sebab Lecithin  akan pecahkan lemak dalam badan kepada titisan kecil. Tapi ramai yang tak tahu Lecithin ni bagus untuk kurangkan bengkak susu.

Kenapa? kan susu ibu ada kandungan lemak dalamnya, tambahan pula Lecithin ni dibuat dari kacang soya yang bagus untuk perkembangan otak.



credit to: http://faza-shops.blogspot.com
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Siti Norhana Binti Zakaria
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Putrajaya/Bangi/Kajang
Shaklee ID [ No : 1080096 ]
Contact No : 013-2264738/ 28
Email : hanaqillaone@gmail.com

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1080096. Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya

0 comments:

Post a Comment